MikaRaatikainen

Mopoautojen turvallisuutta olisi mahdollista parantaa

Mopoautoja on tällä hetkellä maassamme liikenteessä n. 8 000. On huolestuttavaa, että vaikka mopoautojen määrä ei ole suuri, niiden liikennevahingot ovat nelinkertaisia mopoihin verrattuna ja kolminkertaisia henkilöautoihin verrattuna. Myös henkilövahinkoja sattuu enemmän. Nuoria ja vanhempia ihmisiä on kuollut ja vammautunut onnettomuuksissa. Vakuutusmaksut ovat tämän seurauksena nousussa.

Mopoauton rakenne on hento ja turvatekniikka puutteellinen. Jostakin syystä mopoautoilijat myös helposti laiminlyövät turvavyön käytön. Tekniikan maailman artikkelissa (15/2014) esitettiin turvallisuutta parantava muutos. Siinä ehdotettiin, että mopoautojen vaihtoehdoksi sallittaisiin normaali, tietyt maksimimitat sekä -massat täyttävä ja nykyaikaisesti turvavarusteltu henkilöauto, johon asennettaisiin nopeudenrajoitin. Autoveron maksamalla rajoittimen voisi poistaa ja nuori pääsisi heti B-luokan ajokortin saatuaan jatkamaan ajoa oikealla, turvallisella autolla, johon olisi jo tottunut. Nykyiset pienet turvavarustellut henkilöautot maksavat jopa vähemmän kuin mopoautot.

Tein 4.9.2014 kirjallisen kysymyksen hallitukselle, jossa kysyin mihin toimiin se aikoo ryhtyä, että mopoautoksi voidaan rekisteröidä nopeudenrajoittimella varustettu, pieni, nykyaikainen ja turvavarusteltu henkilöauto ja siten edistää liikenneturvallisuutta ja vähentää henkilövahinkoja liikenteessä ja aikooko hallitus ottaa lainsäädännössään huomioon perusteluissa mainitun mopoauton turvallisuutta parantavan ehdotuksen?

Sain vastauksen, jossa esiintyi usein kirjainyhdistelmä EU:”Suomi noudattaa ajoneuvojen luokittelussa ja ajoneuvoja koskevissa teknisissä vaatimuksissa muiden EU-maiden tapaan lähtökohtaisesti EU-säädöksiä.”

”Kansallisen ajoneuvoluokituksen perustaminen nykyisten mopoautojen rinnalle on nykysäännöksillä ongelmallista. Teknisen kaupan harmonisointisäännökset edellyttävät, että ajoneuvot noudattavat EU-luokitusta ja ovat ensisijaisesti EU-tyyppihyväksyttyjä. Uuden kansallisen ajoneuvoluokan käyttöönottaminen samaan käyttötarkoitukseen kuin nykyisin on jo EU-luokituksen mukaiset mopoautot, olisi katsottavissa EU-alueella tekniseksi kaupan esteeksi ja EU-luokiteltujen mopoautojen markkinoita vääristäväksi.” Lisää EU:n säännöksien tuomista esteistä voi lukea ministeri Risikon vastauksesta: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_630_2014_p.shtml

Näin EU jälleen kerran selättää maalaisjärjen.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1423800398046.html

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat