MikaRaatikainen

Kaikki blogit puheenaiheesta Raideliikenne

Pisara-radalle on kehittyneempikin versio - suora yhteys lentoasema-keskusta

Pisara-radan suunnitelma on vanhentunut. Sen tilalle tarvitaan kestävä ja edullisempi vaihtoehto. On selvää, että päärata tarvitsee jonkinlaisen ratkaisun poistamaan pullonkaula väliltä Pasila-Helsinki.

Viime vuosina esillä ollut Pisara-rata ei ratkaise niitä ongelmia, joita sen pitäisi ratkaista. Kapasiteettiongelma säilyy, ellei vanhaa suunnitelmaa päivitetä monilta osin. Tarvitsemme esimerkiksi lisää varikoita ja ajantasausasemia.

Pisara ensin ja vasta sitten "tunnin junat"

HELSINGIN SEUDUN KAUPUNKIRADAT ovat jo nyt ruuhkaisia. Myöhästelyt ovat työmatkalaisten harmiksi verraten yleisiä.

Ilman Pisararataa liikenne kiskoilla puuroutuu väkimäärän kasvaessa jatkossa takuuvarmasti entisestään.

Ilman Pisararataa Turun ja Tampereen ”tunnin junasta” voi nähdä vain unta. Maakunnista tulevat junat nimittäin jämähtävät odotusraiteille usein jo nyt ennen Pasilaa.

Valtion kilpailutuksella tuloksena kalliit ja heikot palvelut

 

Havahduin aamun uutisiin, missä median lempipuuhaa vaikuttaa olevan junien myöhästelystä (ja huonosta palvelusta) uutisoiminen.
Aika harva tietää, että VR lähiliikenne on Euroopan täsmällisin junayhtiö.
Suomen rautatieliikenne on rankattu kokonaisuudessaan Euroopan 3:ksi, ja kun mukaan otetaan julkisen rahan tuki asukasta kohden, on Suomi kirkas ykkönen lyöden esimerkiksi Sveitsin.

Ohessa Boston Consultin Groupin laaja tutkimus aiheesta.

Tulevien hallitusten on satsattava kunnolla raideliikenteeseen

Planeetan tuhoa ei voi enää estää vain henkilökohtaisilla valinnoilla. Nyt tarvitaan sodanajan johtajia, selkärankaa ja rinnan rottinkia. Poliitikot! Milloin nousette poteroistanne kyyristelemästä?

Rataverkon korjausvelan rahoitus on turvattava

Yle Uutiset ovat uutisoineet, että junien suurin syy myöhästelyyn ovat rataverkon puutteet sekä turvalaitteiston viat. Näiden osuus oli peräti 45 prosenttia kaikista myöhästymisistä. Junankuljettajana toiminut SDP:n kansanedustaja Harry Wallin on sanonut, että Suomen yksiraiteisella rataverkolla turvalaitehäiriö heijastuu liikenteeseen, kun muut junat joutuvat odottamaan myöhästyneen junan ohitusta.

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

Rakennusteollisuus lobbaa maahanmuuttoa

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston teettämän selvityksen mukaan Helsingin seudun väestönkasvu aiheutuu lähes kokonaan maahanmuutosta. Eri skenaarioiden mukaan Helsingin seudulla vuoteen 2050 mennessä tapahtuva väestönkasvu aiheutuu 75-100 prosenttisesti maahanmuutosta. Tähän selvitykseen pohjautuu myös Helsingin uusi yleiskaava.

VR on hyvää kansankapitalismia

VR tekee huipputulosta veronmaksajille. Tänään 15.3.2018 julkaistut talousluvut kertovat VR Groupin kannattavuuden jatkavan kasvuaan. Matkustajamäärät ovat kasvaneet 8 % ja konsernin liikevaihto kasvoi 5,5 % tuottaen liikevoittoa kaikissa toiminnoissa.

 

VR maksoi valtiolle toissa vuodelta osinkoa 90 miljoonaa euroa ja viime vuodelta määrä nousi sataan miljoonaan. Verot ja maksut mukaan lukien VR maksoi valtiolle viime vuonna 566,5 miljoonaa euroa. Kuinka moni veroparatiisiyhtiö tekee saman? Ei yksikään.

 

Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen - kiireellinen hanke

Tämän rataosuuden sähköistämisestä on puhuttu jo lähes ikuisuus. Uudenmaan, erityisesti
sen länsiosan kehitykselle on elintärkeää, että Hanko – Hyvinkää rataosuuden
sähköistäminen vihdoinkin toteutetaan. Samalla tulisi korjata radan tasoristeykset
vartioiduiksi. Venäläinen ruletti tasoristeyksissä on lopetettava.
Sähköistämistä puoltavat monet eri seikat. Hanke on myös edullinen ja tuottava,
kokonaishinta jäänee alle 50 miljoonan euron sisältäen vartioitujen tasoristeysten
rakentamiskulut (hk-suhde = 1.0).


Tavaraliikenne

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä