MikaRaatikainen

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenne

Turvaathan koululaisten koulumatkoja!

Minusta tuntuu, että omasta koulunkäynnin alusta vuodesta 1985 liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti monessa kasvukunnassa ja autoilijoiden moraalikin on huonompaa. Herää kysymys, että kenen rahoilla nykyiset osa-aikatyöttömät autoilla ajavat koulupäivien aikaan??? Ennen pidettiin luuserina tyyppiä jonka auto ei ollut työpaikan pihassa koulupäivän aikana. Turvaa lasten koulutie koko koulupäivän ajan!

Onko ELY-keskusten perusrahoitus jäänyt maakuntamyllyn jalkoihin?

Tein viime keväällä Helsingin valtuustossa kaupunkilaisilta tulleen laajan palautteen johdosta aloitteen melu-esteiden rakentamisesta Hämeenlinnan väylälle Hakuninmaan-Kaarelan kohdalle. Vilkasti liikennöidyn valtatien varressa olevan alueen asukkaat ovat kärsineet pitkään ohje-arvot selkäesti ylittävästä liikennemelusta. 

Järkeä teiden ylläpitoon

Tiestön todella huono kunto on tänäkin keväänä huolestuttanut monia. Esimerkiksi täällä Jyväskylän alueella on tieosuuksia, jossa olosuhteet alkavat pahasti muistuttamaan paremminkin perunamaata. Aika ajoin olemme myös saaneet lehdistä lukea niistä onnettomuuksista ja vaaratilanteista, joita teiden huono tila on aiheuttanut. Jokainen onnettomuus, joka johtuu teiden huonosta kunnosta, on liikaa. Normaali teiden talvikunnossapito ei voi tarkoittaa sitä, että sallimme huonontuneiden tienpäällysteiden vaarantaa ihmishenkiä.

Ei sähköpyörätukea

Viikon aluksi saimme lukea liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemasta sähköpyörätuesta. Tuki mahdollistaisi yksityishenkilölle 400 euron tuen vuodessa sähköpyörän hankintaa varten. Oli sanomattakin selvää mitä tapahtui: vaikka lakia vasta luonnosteltiin, ampaisivat sähköpyörien hinnat jo rajuun nousuun. Tietojeni mukaan maan hallitus ei yhdy ajatukseen eikä esitystä sähköpyörien hankintatuesta olla tekemässä.

Pommi vai suutari? "Selvitys paljastaa pommin ministeri Bernerin..."

 

ESITYS LIIKENNEVERKON TULEVAISUUDEKSI SUOMESSA

 

Johdanto

Vuosi 1871 oli ratkaiseva vuosi koko Eurooppaa ajatellen ja se heijastuu vieläkin monin tavoin myös meille tänäkin päivänä.

Mopoautot voi korvata oikeilla ja turvallisilla autoilla

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee mahdollistavansa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Ministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan nuorten liikenneturvallisuutta pitää parantaa ja keskustelu siitä on tärkeää.

Ministeriö käynnistää hankkeen, jossa määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat tekniset vaatimukset ajoneuvoille ja nopeudenrajoittimille.

Liikenneturvallisuuden parantaminen on kannatettava uudistus. Nykyisin 15-vuotiaat saavat mopokortin kautta mahdollisuuden ajaa liikenteessä mopoautoilla.

Tienhoito

Viime viikolla kun oli kova lumipyry ajoin henkilöautolla Joensuusta Kuopion ja Jyväskylän kautta kotiin vähän alle 600km, koko ajan auraamaton polanne tie ja havaitsin kokonaista kaksi aura-autoa matkalla.

 

Loppuviikolla ajoin Tanskaan ja Tukholman ja Helsinborin väli , sama alle 600 km, tie oli koko matkan sula, selvästikin hyvin hoidettu, ja aura-autoja oli matkalla kahdeksan kappaletta, puhdistivat loskaa tien reunoilta.

 

Jossain näkyy vielä olevan kalustoa jota voidaan käyttää silloin kun tarvetta on.

Ratapihankatu turvalliseksi ja sujuvaksi

Ratapihankadun merkitys osana keskustan liikenneverkkoa on suuri ja kasvaa tulevaisuudessa entisestään. Siksi on käsittämätöntä, että Morkun risteys on tällä hetkellä turvaton ja hidas.

 

Tavara-asema ja Morkun talo heikentävät rumuudessaan kaupunkimme viihtyisyyttä. Molemmat rakennukset on purettava hyödyttöminä. Tavara-aseman purkaminen mahdollistaa liikenteen sujuvoittamisen katua suoristamalla. Rakennuksen siirtäminen puolestaan olisi verorahojen haaskausta.

 

Epätoivon vimma vai harkittu terrori-isku?

Siin naamakirjas  tosiaan menee pää sekaisin; tulee viestejä yhtaikaa joka puolellta ja korkentaan ehtii peukutta kun jo toinen hyppii pääl ja yht´aikaa pitäis monelle vastata ja jos kysy jotain niin peukutetaan vaan, eikä siitä sen viisammaksi tule. 

Me seilaamme!

Törmäsin viimevuotiseen The Guardianin artikkeliin, jossa käsiteltiin loistoristeilijöitä ympäristön saastuttajina. Nyt kun EU:n liikenneministerit kisailevat siitä, kuka saa nopeimmin julistettua perinteiset autot pannaan, olisi ehkä syytä katsoa muita turhia saastuttajia.

Artikkeli luettelee muutamia faktoja Royal Caribbeanin risteilijästä Harmony of the Seas, joka lienee liikenteessä joka ikinen päivä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä