MikaRaatikainen

Kaikki blogit puheenaiheesta Pyöräily

Hämeentien avaaminen pyöräilijöille pelottaa näkövammaista

Helsingin kaupunki on päättänyt, että se sulkee Hämeentien Kurvin ja Hakaniemen torin välisen osuuden yksityisiltä henkilöautoilta ja sallii liikenteen vain busseille, raitiotievaunuille, takseille sekä erityisesti pyörille. Päätös vaatii Hämeentielle suurta remonttia, joka kestää vuosia. Tänä aikana raitiotievaunut vaihtavat reittiä mainitulla osuudella. On helppo kuvitella, minkälainen mylläkkä Hämeentiellä remontin aikana tulee olemaan. Se koettelee kaikkien hermoja, mutta erityisesti autoilijoiden. Remontin aiheuttamien henkilövahinkojen ja autokolareiden määrä tulee olemaan suuri.

Sörnäistentunneli varmistaa joukkoliikenteen sujuvuuden

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään kokouksessaan asemakaavan muutoksen, joka mahdollistaa Sörnäistenrantaan suunnitellun tunnelin rakentamisen. Tunneli yhdistää Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien ja sen myötä pohjois-eteläsuunnan liikenne sujuvoittuu.

Sosialidemokraattien ryhmä tuki asemakaavan muutosta ja painotti päätöksessä alueen joukkoliikennemahdollisuuksien kehittymistä sekä viihtyisän kaupunkiympäristön rakentamista.

Ei sähköpyörätukea

Viikon aluksi saimme lukea liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemasta sähköpyörätuesta. Tuki mahdollistaisi yksityishenkilölle 400 euron tuen vuodessa sähköpyörän hankintaa varten. Oli sanomattakin selvää mitä tapahtui: vaikka lakia vasta luonnosteltiin, ampaisivat sähköpyörien hinnat jo rajuun nousuun. Tietojeni mukaan maan hallitus ei yhdy ajatukseen eikä esitystä sähköpyörien hankintatuesta olla tekemässä.

Jyväskylä on jälleen pyöräilyn Villi Länsi

Taas on alkanut aika, jolloin polkupyörät on kaivettu kellareistaan. Se näkyy myös tien päällä. Joka vuosi toistuvat myös samat virheet liikenteessä.

Pyöräilijät ovat ottaneet oikeudekseen ajaa pyörällä kadun yli suojatietä pitkin olettaen autoilijoiden väistävän. Tätä ajo-oikeutta ei ole pyöräilijällä kuin pyörätien jatkeella ja pyörä onkin muutoin talutettava suojatiellä kadun yli.

Suojatie, auto ja pyörä

Huomaavaisten ja välipitämättömien autoilijoiden määrä on kasvanut. Sama pätee myös pyöräilijöihin.

Kevään aikana minulle on kolmesti käynyt näin: olen lähtenyt ylittämään polkupyörän jatkeena olevaa suojatietä pyörällä, kun suojatien eteen on ystävällisesti pysähtynyt huomaavainen autoilija. Mutta sitten auton takaa on sujahtanut välinpitämätön autoilija. Aika läheltä on liipannut. Se vie vähäksi aikaa apeaksi.

Neljä vuotta lautakunnassa - mitä sain aikaan

Ensimmäinen kauteni paikallispäättäjänä alkaa olla pulkassa. Viimeisen reilun neljän vuoden aikana olen istunut arviolta 150 yleisten töiden lautakunnan kokouksessa. On aika vetää yhteen, miten tämän ajan käytin.

Alkuun on todettava, että luottamustehtävä Helsingin puistojen viihtyisyyden, katujen turvallisuuden, terassilupien ja talvikunnossapidon kehittämisen parissa on ollut äärimmäisen kiinnostavaa. Konkreettinen työ paremman kaupunkiympäristön rakentamiseksi näkyy helsinkiläisten arjessa päivittäin, ja on ollut ilo ja kunnia hoitaa tätä tehtävää.

Pyöräilyn ja jalankulun erottaminen parantaa liikenneturvallisuutta

Kannatan vahvasti pyöräilyn ja jalankulun erottelua katusuunnittelussa. Minulta kysyttiin erottelun hyödyistä liikenneturvallisuudelle ja erityisesti onko asiasta vedenpitävää näyttöä.

Ensin on todettava, että pyörällä liikkuminen on turvallista Suomessa. Kaupunkiliikenteessä törmäyksiä kuitenkin tapahtuu ja niistä on saatavilla poliisin tilastot. Minulla oli käytettävissäni poliisin onnettomuusaineistot Järvenpään ja naapurien osalta viideltä vuodelta (2010-2014). Tänä aikana yhtään pyöräilijää ei Järvenpäässä kuollut, mutta kaksi jalankulkijaa kuoli - molemmat suojatiellä.

Täti pyöräilee

Pyöräilystä puhutaan usein, kuin se olisi lycrat päällä kiitävien himofillaristien yksinoikeus. Tosiasiassa kuitenkin liikenteessä liikkuu monenlaista menijää kahdella pyörällä, ja liikkuisi vielä enemmänkin, jos pyöräilyolosuhteet olisivat nykyistä paremmat.

Liikenteen asiantuntijat puhuvat 8/80-säännöstä – pyöräilyolosuhteiden tulisi olla sellaiset, että 8- ja 80-vuotiaat voivat fillaroida sujuvasti ja turvallisesti.

Onko pyöräily vain ohikiitävä trendi?

Viimeisten neljän vuoden aikana, kun olen istunut yleisten töiden lautakunnassa reilussa sadassa kokouksessa, on yksi tärkeimmistä tavoitteistani ollut pyöräilyn kasvun esteiden raivaaminen. Tämä on ollut antoisaa mutta joskus haastavaakin työtä, sillä aika ajoin on vastatuulta puhaltanut kasvoille.

Erityisesti mieleeni on jäänyt eräs kokous, jossa kuulin seuraavan toteamuksen: “Ei tähän pyöräilyyn kannata panostaa. Sehän nyt on vain sellainen trendijuttu, joka hälvenee pian”.

Missä haluaisit lapsesi pyöräilevän?

Perheemme vanhin lapsi on yhdeksänvuotias. Kesäkeleillä hän pyöräilee päivittäin kouluun. Parin kilometrin koulumatka on onneksi koko pituudeltaan turvallista pyörätietä, ja kadunylityksiä on vähän.

Kolmen vuoden kuluttua poika tulee siihen ikään, ettei saa enää pyöräillä jalkakäytävällä. Silloin tullaankin tärkeän kysymyksen äärelle: missä lapsen on turvallista pyöräillä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä